My Cart
0,00
Jak – kiedy – ile i dlaczego warto pić olej lniany?

Jak – kiedy – ile i dlaczego warto pić olej lniany?

Len oleisty uprawiany jest w Polsce od wieków. I od wieków był bardzo ważnym składnikiem diety człowieka. Jeszcze w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku nasz kraj uważany była za lidera branży a len był główną marką eksportową. Obecnie krajowa produkcja lnu (dane z 2013 roku) wynosi zaledwie 0,1% światowych zbiorów. Dlaczego tak mało produkujemy i spożywamy tak wartościowego, tradycyjnego produktu? Miejmy nadzieję, że nowoczesna forma dotarcia do konsumenta poprzez lokalne olejarnie jak nasza sprawi, że olej lniany zagości na polskich stołach nie tylko w wigilię.

Olej lniany tłoczony na zimno

Jak należy pić olej lniany?

Jak pić olej lniany? Zadajmy sobie najpierw pytanie JAKI pić olej lniany? Najważniejsze kryterium to świeżość, czyli wszystkie oleje stojące na sklepowej półce na starcie są skazane na porażkę. Stoją na półce w zbyt wysokiej temperaturze i zbyt długo. Zawartość cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych co minutę spada i spada i spada… A kupiony ze sklepu olej jest od razu gorzki i nieprzyjemny w smaku. A wcale taki być nie musi! Warto sięgać po olej lniany prosto od producenta by był maksymalnie świeży. Taki olej jest delikatny w smaku, z orzechową nutą i co najważniejsze pełnym pakietem wartości prozdrowotnych. Pamiętaj również, by był tłoczony technologią „na zimno”.

Jak pić „dobrze zakupiony” olej lniany? Można bezpośrednio, jako konkretną suplementację albo jako dodatek do dań. Jakich dań? Właściwie każdych: do porannej owsianki, do koktajlu owocowego aby witaminki się lepiej wchłaniały, do codziennej sałatki, surówki z kapusty kiszonej czy do klasycznych ziemniaków z koperkiem. A może zrobić pyszny domowy majonez lub pastę kanapkową na bazie oleju lnianego? Można oczywiście! Wszystkie formy spożycia oleju lnianego ogranicza jedna zasada – używamy go „na zimno” czyli do gotowych potraw ale nie do obróbki termicznej dań.

Kiedy pić olej lniany – rano czy wieczorem?

Zdecydowanie rano, na czczo. Czyli wstajemy i pierwszą rzeczą jest spacer do lodówki po łyżeczkę oleju lnianego, tłoczonego na zimno oczywiście. Dzięki bezpośredniej formie picia oleju rano, organizm nie ma żadnych przeszkód, innych składników do trawienia więc, maksymalnie skupia się na wchłanianiu oleju lnianego.

Drugą zalecaną formą jest spożywanie oleju lnianego wg przepisu dr Budwig czyli w połączeniu z twarogiem. Twaróg i olej lniany to duet idealny, większość witamin i związków mineralnych tych pokarmów potrafi się nawzajem wzmacniać i obustronnie pomagać w przyswajalności. Super pomysł na śniadanie!

A gdy znudzi nam się twarożek z olejem lnianym warto po prostu dodać go do ulubionego dania. Przecież nie można jeść całe życie twarożku na śniadanie. Poranne rytuał picia oleju lnianego nie może być złem koniecznym – pij go tak jak lubisz!

Olej lniany – ile pić?

Oleje są dodatkiem do posiłku. Zarówno przy suplementacji bezpośredniej lub jako dodatek do dań dzienna dawka oleju lnianego powinna wynosić kilka łyżek dziennie. Oczywiście małemu dziecku wystarczy jedna łyżka a dorosła osoba spożyć może 5. Niektórzy autorzy podają aby spożycie było obliczane wg wagi konsumenta, 1 g oleju na 1 kg masy ciała. Przyjmując to założenie przeciętna osoba ważąca 70 kg może pić 70 g oleju czyli ok 7 łyżek (łyżka oleju stanowi ok. 10 g). Proporcję wagową najlepiej traktować jako maksymalną ilość oleju lnianego w ciągu doby jaką może przyjąć dana osoba. Dr Budwig przy stosowaniu oleju wraz z twarogiem zalecała 6 do 8 łyżek stołowych dziennie, oczywiście mowa tu o dorosłej osobie.

Co daje picie oleju lnianego?

Olej lniany zawiera najwięcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 (kwas alfa-linolenowy stanowi około 60% oleju) spośród wszystkich olejów roślinnych. Cenny skład oleju lnianego, tłoczonego na zimno, warunkuje również duża zawartość witaminy E (ok. 840 mg / kg oleju).

Pamiętajmy, że właściwości zdrowotne oleju lnianego są zachowane w maksymalnym stopniu poprzez technologię tłoczenia na zimno. Dzięki temu przypisuje się mu szereg właściwości leczniczych, tj.: antyoksydacyjne, karioprotekcyjne, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, zmniejszające parametry stresu oksydacyjnego, warunkujące prawidłowy rozwój układu nerwowego, jak również działanie ochronnie na tkankę kostną. Opisane właściwości oleju lnianego sprawiają, że jest szczególnie zalecany dla kobiet w ciąży.

Regularne picie oleju lnianego, tłoczonego na zimno, wpływa również korzystnie na gospodarkę lipidową, poprzez zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego. Ponadto olej lniany wykazuje właściwości odchudzające, ponieważ reguluje metabolizm i przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Lecznicze właściwości oleju lnianego znane są również ze względu na zachowanie równowagi hormonalnej w organizmie.

Właściwości kosmetyczne oleju lnianego warunkuje duża zawartość kwasów omega 3. Wspomniane kwasy tłuszczowe oraz witamina E zawarte w oleju lnianym wykazują właściwości łagodzące objawy suchej skóry, łuszczycy czy atopowego zapalenia skóry. Olej lniany doskonale sprawdzi się jako dodatek do maseczek nawilżających, z glinkami oraz peelingów.

Czy warto pić olej lniany?

Czy warto pić olej lniany? Wile badań naukowych mówi, że warto. Wiele babć pije olej lniany i mówi, że warto. Hmmmm, a może dlatego pokolenie naszych babć jest takie zdrowe? Pamiętając dane z początku tego wpisu, że len był bardzo powszechny można śmiało wysnuć, że był często spożywany. Można by jeszcze rozważyć suplementację olejem w tabletkach. Ale czy olej w tabletce może być świeży przechodząc ileś etapów produkcji, powlekania, pakowania? Zdecydowanie popieramy akcję #jedzeniezamiastsuplementow

Najlepszą radą w tym temacie jest taka aby po prostu spróbować samemu. Kup dobry, świeży olej wypij butelkę i samemu oceń czy coś się zmieniło. A potem koniecznie daj znać – czy warto pić olej lniany?

Źródła:

  • Popis E., ratusz K., Przybysz M., Krygier K., Sakowska A., Konarska M.: Światowa oraz polska produkcja lnu oleistego i oleju lnianego. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego tom 15, 2015: 106–116.
  • Sielicka M.M: Ocena skuteczności dodatku substancji o właściwościach przeciwutleniających w przedłużeniu trwałości oleju lnianego tłoczonego na zimno. 2015. Praca doktorska współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
  • Sicińska P., Pytel E., Kurowska J., Koter-Michalak M: Suplementacja kwasami omega w różnych chorobach. Postepy Hig Med Dosw (online), 2015; 69: 838-852http://www.phmd.pl/api/files/view/116360.pdf

Dodaj komentarz