My Cart
0,00
Olej lniany - właściwości i zastosowanie

Olej lniany – właściwości i zastosowanie

Z dobrodziejstw lnu ludzkość korzysta już od ponad 10 tysięcy lat! To roślina, która karmiła, leczyła i odziewała. Do dziś len znajduje bardzo szerokie zastosowanie.

Olej lniany tłoczony na zimno wykorzystywany jest do celów kulinarnych, kosmetycznych i leczniczych. Z kolei olej tłoczony na gorąco znajduje zastosowanie w przemyśle, między innymi do produkcji farb, lakierów i żywic. Każda część rośliny jest niezwykle cenna. Z nasion lnu tłoczy się olej, przy czym same nasiona, znane jako siemię lniane, również są wykorzystywane w kulinariach i w lecznictwie. Z łodyg wykonuje się wysokiej jakości przędze. Wykorzystuje się nawet odpady. Wytłoki powstałe przy produkcji oleju, przerabia się na pasze. Odpady roszarnicze są surowcem stosowanym do produkcji wysokiej jakości papieru, a ze zdrewniałych części łodyg, będących odpadami przy pozyskiwaniu włókna, produkuje się płyty paździerzowe. Sam len jest sadzony również jako roślina ozdobna.

Źródło zdrowia i urody, czyli właściwości oleju lnianego

Olej z nasion lnu wyróżnia się bardzo dużą zawartością kwasów omega-3. Są one niezbędne dla zdrowia, ale z racji tego, że nie mogą one być syntetyzowane w organizmie człowieka, to ich jedynym źródłem są produkty spożywcze, takie jak właśnie olej lniany. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 odpowiadają za utrzymanie właściwego przewodnictwa nerwowego, działają antyneurodegeneracyjnie i przeciwzapalnie. Obniżają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i wielu chorób cywilizacyjnych. Działają nawet antydepresyjnie. Tym samym regularne stosowanie oleju lnianego pomoże zabezpieczyć nas przed cukrzycą, astmą, nowotworami, udarami, chorobami niedokrwiennymi serca, reumatoidalnym zapaleniem stawów, a nawet przed zaburzeniami psychicznymi. Olej lniany jest też wsparciem przy gojeniu się ran, jest niezastąpiony w walce z nadciśnieniem, a do tego sprawdza się podczas obniżania poziomu tzw. złego cholesterolu. Działanie kwasów omega-3 potęguje zawarta w oleju lnianym witamina E, która również ma zbawienny wpływ na organizm. Nie bez znaczenia jest też zawartość wapnia, cynku, żelaza, miedzi, magnezu, selenu, fosforu, lecytyny, steroli roślinnych. Olej z nasion lnu, podobnie jak siemię lniane, jest rekomendowany jako wparcie w leczeniu chorób układu trawiennego. Jego właściwości docenią też osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy.

Jak stosować olej lniany?

Olej lniany można przyjmować na surowo, ale aby korzystać z jego właściwości z powodzeniem można go włączyć do codziennej diety. Spożywać go można jako dodatek do surówek, sałatek, jogurtów, koktajli, jako dressing do kanapek, a nawet do twarogu. Nie należy jednak poddawać oleju lnianego jakiejkolwiek obróbce cieplnej, gdyż po podgrzaniu traci swoje cenne właściwości. Wprowadzenie oleju do diety jest smacznym i naturalnym sposobem, by regularnie spożywać odpowiednią ilość oleju lnianego. Nie trzeba się obawiać przedawkowania, bowiem zgodnie z zaleceniami specjalistów – można śmiało przyjmować łyżkę oleju nawet 6 razy dziennie. Dr Budwig, znana ze stworzenia diety, której kluczowym składnikiem jest właśnie olej z nasion lnu, zaleca spożycie aż 8 łyżek oleju dziennie.

Olej lniany można też stosować zewnętrznie do pielęgnacji skóry i włosów. W tym wypadku wykorzystuje się go do zabiegu olejowania włosów, do oczyszczania cery wraz z olejem rycynowym, do domowych maseczek i peelingów, a także samodzielnie jako olejek do twarzy. Można też dodawać kilka kropel do ulubionych kremów i balsamów, aby wzmocnić ich pielęgnacyjne działanie. Z pielęgnacyjnych właściwości oleju lnianego najbardziej skorzystają osoby z wysokoporowatymi włosami, puszącymi się, matowymi, cienkimi i słabymi, a także posiadacze suchej, skłonnej do podrażnień skóry, również z trądzikiem i zanieczyszczeniami.

Stosowanie oleju lnianego, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, nie ma żadnych skutków ubocznych. Bezpiecznie można go podawać nawet dzieciom. Dlatego warto zadbać o to, by olej z nasion lnu stał się składnikiem codziennej diety i pielęgnacji.

Źródła:

  • Bartkowski L.: Nasiona lnu – naturalne źródło zdrowia i urody, Chemik 2013, 67.3, s. 186-191, http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPP2-0025-0107 [dostęp: 2021-08-11]
  • Silska G.,: Polska kolekcja lnu – źródłem nasion o terapeutycznym działaniu, Zagadnienia doradztwa rolniczego 4’16(86), s. 73-81, https://www.cdr.gov.pl/images/Brwinow/ZDR/ZDR_4_2016.pdf#page=73 [dostęp: 2021-08-11]

Dodaj komentarz